Monday, July 26, 2010

" PeRiSiAn DiSk DeFraGmeNter UnTuK KeLajUaN KoMpUteR "

Disk Defragmenter ialah utiliti yang didatangkan bersama – sama sistem pengoperasian Microsoft Windows. Tidak kira versi Window yang anda gunakan samada Windows 95, Windows 98, Windows Me, Windows XP, Windows Vista Windows terbaru Windows 7 mesti mempunyai sistem utiliti ini. Disk Defragmenter ini ditugaskan menyusun fail sistem komputer bagi membantu sistem pengoperasian Windows membaca dengan lancar dan laju.

3 Perisian Disk Defragment selain dari yang terdapat dalam Windows anda ialah:-


1. Diskeeper

Diskeeper merupakan perisian yang melakukan kerjanya di belakang bermaksud di sini ia akan melakukan proses Defrag ini secara Automatik tanpa anda sedari dan juga tidak mengganggu kerja anda. Anda pasti teruja sekiranya menggunakan perisian ini. Antaramukanya mudah digunakan.

Untuk keterangan lanjut sila layari http://www.diskeeper.com/diskeeper/home/diskeeper.aspx.


2. Auslogics Disk Defrag

Auslogics Disk Defrag ini sama fungsinya dengan yang lain. Ia dibangunkan untuk mengoptimumkan kelajuan cakera keras [hard disk] yang terdapat di pasaran pada masa sekarang. Ia mudah, senang untuk digunakan dan laju. Anda boleh defragment multiple disks atau memilih fail atau folder untuk di defrag. Ia juga mempunyai fungsi terpadam atau keluar sendiri apabila proses defrag itu selesai. Yang penting ianya PERCUMA.

Info lanjut:- http://www.auslogics.com/en/software/disk-defrag/overview


3. Defraggler

Defraggler perisian yang dibangunkan oleh syarikat yang membangunkan perisian paling laris iaitu CCleaner dan Recuva. Ia mudah untuk digunakan. Ia boleh defrag disk secara serentak, folder dan juga fail - fail secara pantas. Apabila Defraggler ini melakukan tugasnya ia akan memperlihatkan semua fail yang telah didefragkan dan membenarakan anda untuk memilih sama ada, perlu atau tidak cakera tersebut didefrag atau tidak. Seperti perisian mereka yang lain, ia didatangkan secara PERCUMA.

Keterangan Lanjut:- http://www.defraggler.com

No comments:

Post a Comment