Thursday, July 1, 2010

" LCD atau CRT.....MaNa PeRkAkAsaN yaNg TeRbaIk "

Mana perkakasan komputer terbaik, CRT atau LCD ?..Kedua2 monitor ni ada kebaikan dan keburukan tersendiri…
Mari kita nilai berdasarkan kriteria yang ada

1. Resolusi [Resolution], kadar penglihatan
CRT mempunyai kadar resolusi yang bagus berbanding LCD…Kadar resolution bagi CRT adalah fleksibel boleh ditukar sehingga tahap maksimum 1600 x 1200, tetapi bagi LCD ia mempunyai kadar resolution tetap, ia dipanggil kadar resolution asli..LCD boleh ditukar melebihi kadar resolution yang ditetapkan, tetapi ia akan mengeluarkan hasil gambar yang kurang bagus & gambar yang bergetar..

CRT boleh memperlihatkan warna ( bright and vibrant color display ) melebihi had maksimum tetapi LCD tidak . Dari segi ketajaman imej, LCD hanya boleh memperlihatkan ketajaman imej/gambar yg baik apabila ia menggunakan resolution yang asal/ditetapkan.

CRT anda boleh tonton dari beberapa sudut, kiri ke kanan, 70 darjah ia takkan berubah gambar walaupun anda duduk dari sudut berbeza2, tetapi bagi LCD gambar akan berubah apabila anda melihat dari sudut yg berbeza, tepi atau berjauhan dgn LCD.

2. Kadar Segar Semua [Refresh Rate]
LCD tiada masalah dalam kadar segar semula dan ia bebas kerdipan (flicker-free), tetapi bagi CRT menimbulkan efek kedipan (flicker) yang mengganggu mata.

3. Saiz Skrin [Viewable]
Apabila anda membeli CRT 17-inci selalunya anda akan melihat saiz skrin penglihatan hanyalah 16.1-inci..Ini disebabkan oleh bingkai yang lebar…Tapi ia berpegang kepada syarikat pengeluar…Tetapi bila anda beli LCD 17-inci, anda akan dapat melihat dengan penuh saiz skrin penglihatan 17-inci atau dekat2 dengan 17-inci….Saiz skrin penglihatan dinilai berdasarkan [saiz monitor – saiz bingkai]

4. Saiz Fizikal
CRT mempunyai saiz yang besar dan berat..Dan ia juga memerlukan ruang yang besar bagi diletakkan di atas meja komputer…LCD mempunyai saiz yang kecil dan ringan, ia tidak memerlukan ruang yang besar untuk diletakkan di atas meja komputer. LCD mudah dibawa kemana2 kerana saiznya.

5. Harga
Dari segi harga, LCD mempunyai harga mahal dari CRT..
Tetapi walaupun LCD mahal, ia mempunyai jangka hayat yang panjang serta tidak banyak menggunakan kuasa elektrik… Jadi Anda boleh jimat disitu.

Jadi apa pilihan terbaik Anda???


Sumber: http://www.azumass.com/blog/komputer/lcd-vs-crt-mana-pilihan-terbaik-anda.html

No comments:

Post a Comment