Monday, September 20, 2010

" WiReLeSs MaNe LeBiH BaGuS? WEP? WPA? WPA2? "

WEP

WEP adalah security untuk wireless yang agak lama. Jenis seperti ini mudah untuk diceroboh oleh sesetengah pihak. WEP menggunakan 64bit dan 128bit. Ada 2 cara untuk memasukkan WEP key samada ditetapkan sendiri mahupun menggunakan passphrase. Passphrase akan generate secara automatik WEP key untuk anda bila anda masukkan abjad dan generate. Kepanjangan kekunci bergantung kepada jenis security anda iaitu 64 bit atau 128 bit. Jika 64 bit, anda harus memasukkan 10 key manakala untuk 128 bit, anda harus memasukkan 26 key.


WPA-PSK


WPA-PSK adalah security yang lebih update dari WEP. WPA-PSK mempunyai decryption yang ada pada WEP. WPA-PSK menambahkan security yang lebih pada wireless anda. WPA-PSK masih boleh diceroboh namun memakan masa yang panjang. Panjang key adalah dari 8-63.



WPA2-PSK

WPA2-PSK adalah security terbaru untuk wireless, malah lebih baik dari WEP dan WPA-PSK namun ia masih boleh diceroboh tetapi makan masa yang sangat lama. Dalam WPA2-PSK ada 2 jenis decryption iaitu Advanced Encryption Standard (AES) dan Temporal Key Intergrated Protocol (TKIP). TKIP lebih banyak kelemahan dari AES. Panjang key adalah 8-63, anda boleh memasukkan samada 64 hexadecimal atau ASCII seperti biasa.

No comments:

Post a Comment