Wednesday, September 22, 2010

" LaJuKaN KoMpuTeR : KuRanGkaN StaRt-uP PrOgrAm "

Semua orang ingin komputer berjalan selaju dan seoptima yang mungkin. Banyak yang ada boleh buat dengan membuat pengubahsuaian (tweak) dan setting konfigurasi yang sesuai kepada operating system Windows.

Berikut adalah langkan pertama yang mudah:


Tidak perlu buka perisian yang tidak perlukan sepanjang masa. Kemungkinan ada software yang akan on sendiri secara automatik setiap kali anda hidupkan komputer.
1. Lihat ikon-ikon pada sebelah kanan taskbar. Lihat berapa banyak applikasi yang on pada satu-satu masa. Atau
2. Tekan butang CTRL + ALT + DEL serentak . Tetingkap Task Manager akan keluar, lihat bahagian Applications. Berapa banyak applikasi yang tengah on?

Mungkin ada program tersebut yang tidak perlu on sepanjang masa. Ia akan memberatkan Windows anda kerana ia menggunakan RAM dan juga processor komputer. Ia juga melambatkan Windows untuk loading startup sepenuhnya. Anda boleh buka program tersebut dengan cara klik start menu atau shortcut di desktop anda apabila anda perlukan dan bukan tepasang automatik setiap kali komputer dihidupkan.

Cara supaya apllikasi software tersebut tidak terbuka dengan sendiri:


1. Tetapkan setting program tersebut. Buka program tersebut dan pilih option atau lain-lain butang konfigurasi. Biasanya ada pilihan sama ada untuk “start with Windows” atau tidak. Cuma jangan tick kotak “start with Windows” jika tidak mahu ia on dengan sendiri.

Atau

2. Guna utiliti Msconfig, Tekan start menu. Klik Run. Taip “msconfig” dalam ruang kotak..Tetingkap baru akan keluar (seperti gambar di bawah), pilih startup. Lihat senarai start up program yang ada. Buang tick untuk program yang anda tidak mahu terpasang automatik setiap kali anda hidupkan komputer. Klik “apply”. Kemudian “close” .Pilih untuk “Restart” atau Exit Restart”.

Selepas reboot, lihat program yang anda buang tick tidak lagi on dengan sendiri.

No comments:

Post a Comment