Thursday, May 6, 2010

" FaKtA MeNgENai KomPuTeR "

PEMBUAT KOMPUTER PERTAMA DIDUNIA

Sir Harold Thomas Flower. Dia adalah pencipta komputer elektronik pertama di dunia pada tahun 1941 yang bernama Colossus dan digunakan oleh Unit Risikan Tentera Inggeris untuk memecahkan kod transmisi radio NAZI.


NAMA KOMPUTER KOMERSIL PERTAMA DIDUNIA

ENIAC (Electronic Numerator Intregrator Analyzer and Komputer) adalah komputer komersil pertama didunia. Komputer ini mempunyai berat 60,000 pound dan saiz yang sangat besar. ENIAC selesai dibuat pada tahun 1945. ENIAC awalnya dibuat untuk keperluan tentera. Komputer ini tidak mampu menyimpan data.


WEB SITE PERTAMA

Sir Timithy John “Tim” Berners-Lee adalah orang pertama yang menciptakan world wide web pada Ogos 1991. Laman webnye adalah
http://nxoc01.cern.ch.


WEB SITE KOMERSIL PERTAMA

Pada bulan Oktober 1994 HotWired mulai berfikir untuk menerima pemasangan iklan di internet kerana internet sekarang sudah digunakan oleh masyarakat seluruh dunia. AT&T memasang banner bersaiz 468 x 60 di HotWired web. Ini adalah keuntungan pertama dari internet bagi mereka. Pada tahun 1993 Dale Dougherty menghasilkan Global Network Navigator, yang dibeli AOL pada tahun 1995, inilah yang dianggap sebagai web site komersil pertama di dunia.

No comments:

Post a Comment