Thursday, June 24, 2010

" SysTeM EngInEEr MuDa "


Marko Calasan, seorang budak berumur 9 tahun yang berasal dari Macedonia, telah menjadi system engineer Microsoft yang diiktiraf pada bulan lalu.

Sebelum ini, pada usia 6 tahun beliau telah menjadi seorang system administrator untuk sebuah yayasan kebajikan yang membantu orang-orang cacat.

Marko yang mengaku menghabiskan waktu sekitar 4 jam sehari di depan komputer juga menjadi seorang guru. Beliau mengajar asas-asas berkomputer untuk anak-anak berumur 8 hingga 11 tahun. Lab komputernya ada di sebuah sekolah asas.

Berbicara mengenai sekolah, Marko diizinkan oleh pemerintah setempat untuk tidak pergi ke sekolah setiap hari demi projeknya dengan komputer. Tapi, Marko cuma diizinkan tidak perlu hadir ke sekolah hanya beberapa kali dalam sebulan.

Marko kini sedang membuat suatu projek yang berkaitan dengan jaringan. Beliau sedang mencari cara untuk mengirim isyarat televisyen berdefinisi tinggi melalui jaringan yang lambat. Untuk projeknya ini, sebuah perusahaan telekomunikasi Macedonia telah membenarkan Marko mengakses jaringan mereka. Marko berharap beliau dapat mendemonstrasikan projeknya ini pada pameran CeBit akhir tahun ini di Hannover, Jerman(tabloidpcplus.com).

Sumber: http://www.all-tnt.com/418.html

No comments:

Post a Comment